ممیزی و رتبه بندی مراکز داده چه اهمیتی دارد؟

سطح بندی مراکز داده در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس استاندارد های بین المللی، طراحی و ساخت مرکز داده بر اساس نیاز سنجی و درجه اهمیت آن مرکز منطبق با یکی از سطوح چهارگانه استاندارد انجام میشود. از سال 2005 که اولین نسخه از استاندارد TIA-942 منتشر گردید برای اولین بار مفهوم TIER های چهارگانه طراحی مراکز داده مطرح گردید. این طبقه بندی که بعدا در نسخه های جدید تر به Rated تغییر نام داد، بر اساس اهمیت مراکز داده از نظر نیاز به تعمیرات و نگهداری همزمان و میزان قابلیت تحمل خطا انجام شده است. ممیزی مراکز داده در دنیای امروز سابقه دیرینه و اهمیت بالایی دارد. اهمیت آن از دید مشتریان مراکز داده به این خاطر است که به منظور اطمینان به مرکز داده جهت میزبانی داده های حساس لازم است معیاری وجود داشته باشد که مشتری بر اساس آن بداند قابلیت اطمینان به زیر ساخت این مرکز داده نسبت به مرکز داده رقیب که احیانا هزینه کمتری را برای خدمات مشابه مطالبه مینماید چه تفاوتی دارد؟

در حالت عادی و قبل از انجام ممیزی استاندارد، مالک هر دو مرکز داده از قابلیت های بالای زیرساخت خود سخن میگویند و قاعدتا تا زمانی که سنگ محکی در میان نباشد نقاط قوت و ضعف این مراکز از دید مشتری نهایی شفاف نخواهد بود.

زمانی که فرایند ممیزی بر اساس یک روال مدون و استاندارد در مرکز داده توسط یک ارزیاب حرفه ای و مستقل انجام پذیرد، گواهی انطباق با رده مورد ادعای مالک مرکز داده میتواند مهر تائیدی بر صحت این ادعا باشد.

تنها در این صورت است که مراکز داده میتوانند به صورت کاملا معقول و بر اساس مزیت های واقعی رقابتی (از جمله زیرساخت پایدارتر) با یکدیگر رقابت نمایند. با صدور گواهی های رتبه بندی از سوی یک مرجع مجاز میتوان تعرفه خدمات هر مرکز داده را بر اساس رتبه مرکز داده تعیین نمود.

حاکمیت میتواند پس از تعیین رتبه های مراکز داده اقدام به معرفی این مراکز در لیست سفید خود جهت استفاده سازمان ها و شرکت های متقاضی این خدمات نماید و به منظور تشویق این مراکز به ارتقای زیرساخت های خود به رده های بالاتر از مشوق های تعرفه ای در ارائه پهنای باند و انرژی استفاده نماید.

در کل شناسنامه دار شدن این مراکز داده حیاتی و حساس میتواند نقش بزرگی در ارتقای قابلیت ها و اطمینان بخشی به مشتریان ایفا نماید اما متاسفانه این موضوع در کشور ما مغفول مانده بود که با پیگیری های فراوان همکاران در کمیسیون شبکه و مراکز داده در تهران و نصر کشور و همت مضاعف رئیس محترم سازمان فناوری اطلاعات ایران و زیر مجموعه خدوم ایشان بالاخره به سرانجام رسید.
این که چرا تا به حال رتبه بندی مراکز داده در سطح کشور عملیاتی نشده بود به این دلیل است که مرجع و مستندات بومی معتبر و فراگیری برای آن وجود نداشت و به دلایل امنیتی نیز امکان استفاده از مشاور و ممیز خارجی وجود نداشت. به منظور رفع این مشکل از مدتی قبل به همت بزرگان و پیشکسوتان این صنعت اقدام به مشخص نمودن مراجع و متون معتبر قابل استناد به منظور تدوین روال ها و فرایندهای اجرای ممیزی و رتبه بندی مراکز داده شد که خروجی آن تبدیل به تفاهم نامه بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه ای گردید و امروز شاهد اولین فراخوان برای اجرای این فرایند هستیم.
با توجه به افزایش روبه رشد استفاده از خدمات الکترونیکی در لایه های مختلف زندگی مردم و ورود تکنولوژی های جدید هوشمند بر پایه IOT که مستلزم زیرساخت پایدار و قابل اطمینان میباشد، اجرای صحیح و دقیق این برنامه باعث بالارفتن سطح ارائه خدمات مراکز داده و قابلیت اطمینان و رضایت بیشتر مردم از خدمات الکترونیکی خواهد شد. محمد جواد بابائی به عنوان عضو کمیته مرکزی تدوین فرایندهای ممیزی و رتبه بندی مراکز داده آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات مدیران و کارشناسان مراکز داده سراسر کشور که مشتاق به حضور در فرایند ارزیابی و ممیزی مراکز داده هستند میباشد.

یک نظر بگذارید