چگونه مرکز داده خود را سبز کنیم؟

چگونه مرکز داده خود را سبز کنیم؟


روند رو به رشد خدمات فناوری اطلاعات تا قبل از ظهور کرونا به کنار، از وقتی کرونا گریبان همه مردم دنیا را به نوعی گرفته است بار دیگر اثبات شد که تنها راه نجات وضع اسفناک فعلی، توسعه فناوری اطلاعات است. فناوری اطلاعات و سرویس های برخطی که امروزه به سادگی امورات زندگی خودمان را با آنها به سر میکنیم در مراکز داده زندگی میکنند. اگر سرویس ها قرار باشد توسعه پیدا کنند باید مراکز داده توسعه پیدا کنند و اگر مراکز داده به صورتی که سایر صنایع در دهه های اخیر رشد کردند بخواهند رشد کنند ، فاتحه محیط زیست خوانده است. اما خدا را شکر ما کامپیوتری ها نسبت به سایر صنایع از رحم و انصاف بیشتری برخوردار بودیم و از همان اوایل دوران رشد صنعت به فکر جوانب محیط زیستی توسعه صنعتمان افتادیم . امروزه کمتر کسی است که واژه مرکز داده سبز به گوشش نخورده باشد شاید قبلا یک جور کلاس گذاشتن محسوب میشد اما الان همه به ضرورت آن پی برده اند. اما مرکز داده سبز که میگوییم چه مختصاتی دارد؟
به طور خلاصه در این پست قصد دارم در چند گام کلی با شما در مورد نحوه سبز شدن مراکز داده صحبت کنم. من پنج مورد را ذکر میکنم و میدانم که میدانید که این همه داستان نیست. از شما دوست عزیزم که در این حوزه فعال هستید میخوام این مطلب را در کامنت ها کامل و کامل تر کنید:
فاکتورهای زیادی باعث صرفه جویی در هزینه مرکز داده و کاهش تأثیرات زیست محیطی می شود ، از جمله طراحی ، مواد ، بازیافت زباله و فناوری های جایگزین انرژی.
پنج اصلی که من در اینجا به آن اشاره میکنم به شرح زیر است:
1- ممیزی انرژی
هر نوآوری در مرکز داده سبز باید با یک ممیزی پایه شروع شود. ممیزی پایه، هم ارزیابی میزان واقعی مصرف انرژی و کارایی و اثربخشی آن را مشخص میکند و هم معیار ارزیابی های آینده برای هدایت برنامه ریزی بلند مدت را ارائه می دهد.
از آنجا که مراکز داده از سیستم های متنوع و بهم پیوسته ای تشکیل شده اند ، بررسی دقیق سیستم های منفرد برای تعیین محل ناکارآمدی در زیرساخت ها بسیار مهم است . ممیزی انرژی تأثیر این ناکارآمدی ها را در کل سیستم ارزیابی می کند و مسیر طرح اصلاح و پیگیری را ترسیم می کند.
2- خصوصیات مکانی مرکز داده و استفاده از مواد دوست دار محیط زیست
عوامل زیادی از مصرف انرژی کمتر و اثر کربن کمتر پشتیبانی می کنند ، از جمله ساختمان متناسب ، مواد با آلایندگی کمتر ، بازیافت زباله و منابع انرژی جایگزین برای تأمین انرژی و خنک سازی. تغییراتی مانند به روزرسانی کمپرسورهای هوا ، خاموش کردن سرورهای بلا استفاده ، خرد کردن و بازیافت کاغذ و تغییر سیستم روشنایی به لامپ های LED می تواند به مرور تأثیر زیادی بگذارد.
امروزه در دنیا سازمان ها و شرکت های بزرگ با ساخت مراکز داده با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر برای تأمین انرژی سرورها و ساخت و ساز در مکان های کاملاً سرد برای استفاده از خنک سازی رایگان صرفه جویی می کنند.

3- کاهش مصرف برق مرکز داده را در اولویت قرار دهید
قبلا هم اشاره کردم که انتخاب محل دیتاسنتر به طرز قابل توجهی بر محیط زیست و مصرف انرژی تأثیر می گذارد ، میزان استفاده از انرژی در مرکز داده متغیر است. گارتنر تخمین می زند که هزینه های مداوم برق به دلیل ترکیبی از افزایش هزینه در هر کیلووات ساعت و تقاضای فزاینده سرورهای با چگالی زیاد یا سرورهای تیغه ای ، به طور پیوسته با نرخ رشد ده درصد در سال در حال افزایش است. در حال حاضر ، در این گزارش آمده است ، هزینه برق، ده درصد از هزینه عملیات مرکز داده را شامل می شود و پیش بینی می شود طی 5 سال به 15 درصد افزایش یابد.
برای کاهش مصرف برق مرکز داده ، بسیار مهم است که مقدار انرژی مورد نیاز برای تأمین انرژی تجهیزات IT را کاهش دهید. در حقیقت ، درصد بالایی از توان بار مصرفی مرکز داده توسط سرورها مصرف می شود که اگر این مقدار کاهش یابد، هزینه خنک کردن مرکز داده هم کمتر میشود و صرفه جویی به طرز چشمگیری اتفاق می افتد. برای کاهش هزینه انرژی ، مدیران مراکز داده باید بر تلفیق مجازی سازی سرورها ، حذف سرورهای فعال شده در حالت بیکاری و جایگزینی سرورهای قدیمی با مدل های جدید تمرکز کنند.
4- بهینه سازی خنک کننده مرکز داده
در حالی که ساخت مراکز داده در محیط های طبیعی سرد به طور قابل ملاحظه ای در خنک سازی کارآمدتر مرکز داده نقش دارد ، مدیران تاسیسات مرکز داده می توانند با نصب بهینه سازهای هوا در خارج مرکز از هوای سرد طبیعی به جای انرژی الکتریکی برای خنک سازی استفاده کنند. بهینه سازی تهویه مطبوع از طریق استفاده از یک منبع خنک کننده جایگزین بهینه و تنظیم مداوم میزان سرمایش برای مطابقت با نیازهای واقعی مرکز داده می تواند تأثیر قابل توجهی در مصرف برق داشته باشد.
علاوه بر این ، در طراحی های پیشرفته ساختارهایی برای بازیافت گرمای مرکز داده و استفاده از آن در بخش های دیگر ساختمان که مورد نیاز است پیشبینی میشود که در پست های آینده به آن می¬پردازم.
دیتاسنتر مدولار طراحی کنید
صرف نظر از این که مرکز داده در یک ساختمان بنا شده باشد یا از راه حل های پیش ساخته و کانتینری استفاده کرده باشید میتوانید یک مرکز داده ماژولار داشته باشید. اگر در فاز اول بهره برداری به اندازه فضای اشغال شده ، تجهیز برای نصب در مرکز داده ندارید میتوانید بهره برداری از فضای مرکز داده را به صورت مدولار انجام دهید و متناسب با میزان رشد در هر فاز، ظرفیت توان و سرمایش مرکز داده را به صورت مدولار افزایش دهید. راه حل های پیش ساخته مرکز داده با ارائه بسته های مدولار برای مدیران تسهیلات مرکز داده ، سرعت ساخت و بهره برداری را تسریع می کنند. این راه حل های از پیش مهندسی شده پارامترهای خاصی از جمله سرعت استقرار ، عملکرد ، قابلیت اطمینان و کاهش هزینه را هدف قرار می دهند.
رویکرد از پیش ساخته شده هم قابل پیش بینی بودن را افزایش می دهد و هم اختلال سازمانی در روند ساخت را به حداقل می رساند زیرا عمده ساخت در کارخانه اتفاق می افتد و نه در سایت کارفرما. علاوه بر این ، مراکز داده مدولار مانند آنهایی که در کانتینرهای حمل و نقل بازسازی شده هستند ، ضمن صرفه جویی در منابع و فضای مورد نیاز برای ساخت یک مرکز داده کاملاً جدید ، انعطاف پذیری بیشتری را برای تأمین تقاضای محاسباتی خود به سازمان ها ارائه می دهند. پس از خرید ، فروشنده ماژول های از قبل پیکربندی شده و آزمایش شده را معمولاً طی 12 تا 16 هفته به مشتری تحویل می دهد.
ساخت یک مرکز داده سبز با تعیین دقیق و رفع ناکارآمدی در زیرساخت ها آغاز می شود. انتخاب هوشمندانه در مورد تجهیزات سبز و ویژگی های مکان نیز تأثیر قابل توجهی در طول زمان خواهد داشت. اولویت بندی برای کاهش مصرف برق مرکز داده ، عمده صرفه جویی در هزینه مربوط به طراحی سبز را به همراه خواهد داشت و راه حل های پیش ساخته ماژولار این قابلیت را دارد و می تواند با کمترین اختلال نصب شود. با پیروی از این پنج مرحله ، مدیران تاسیسات مرکز داده می توانند هم در کاهش تأثیرات زیست محیطی و هم در کاهش هزینه های برق پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

یک نظر بگذارید